Használt autót venni izgalmas, de nem veszélytelen. A hirdetések csillogása mögött sokszor komoly hibák lapulnak. Olyanok, amik elsőre nem látszanak, de később súlyos pénzeket emészthetnek fel. Aki nem figyel, könnyen belefuthat egy „kipofozott” roncsba.
A kereskedők és magáneladók között is rengeteg a becsületes, de sajnos sok a trükköző. A cél nem az, hogy minden autóban hibát láss, hanem hogy tudd, hol keresd a buktatókat. Ez a tudás sokat érhet. Már a próbakör előtt eldőlhet, megéri-e egyáltalán tovább foglalkozni a kinézett járművel.
1. Manipulált kilométeróra
Az egyik leggyakoribb átverés. A tekerés egyszerű, és sokan csinálják – még ma is. Bár digitálisak az órák, egy kis szoftverrel simán újraírható a futásadat. Ez különösen csábítóvá teszi az autót, hiszen kisebb futásteljesítményhez kisebb elhasználódás társul – legalábbis papíron.
Az autó beltere azonban beszédes lehet. Nézd meg a pedálokat, a kormányt, a váltógombot. Ha 150 ezer kilométer van benne, de már kopottak, valami nem stimmel. Ugyanez igaz az ülések állapotára és a belső borításokra is. A szervizkönyv sem szentírás – könnyen hamisítható.
2. Rozsda – a csendes pusztító
Sokan elfelejtik ellenőrizni az autó alját. Pedig a rozsda innen indul, és ha egyszer megtelepszik, nincs kegyelem. Az alváz, a küszöbök és a futómű alkatrészei különösen veszélyeztetettek. Egy erősen rozsdásodó autó később lehet, hogy már nem is műszakiztatható.
A fényezés alatti buborékok, az ajtóélek, tanksapka környéke – mind intő jelek. A friss alvázvédő bevonat nem mindig jó jel: lehet, hogy csak elrejtettek valamit. Kopogtasd meg az alvázat. Ha kong vagy mállik, inkább keress másik autót. A rozsda nem csak esztétikai probléma – szerkezeti gyengeséget is okozhat.
3. Baleseti múlt ügyesen elfedve
Egy jól javított törés nem feltétlenül kizáró ok, de tudnod kell róla. A gond ott kezdődik, amikor ezt eltitkolják. A festékréteg vastagságmérésével sok minden kiderülhet: ha az egyik ajtó 2x vastagabb, mint a többi, az nem gyári. Ugyanez igaz a különböző árnyalatokra és az illesztési hézagokra.
A motorháztető, a sárvédők, a lökhárítók rögzítései árulkodóak. Ha csavarokat bontottak, újra fúrták a szegecseket, ott valami történt. Az autó futása sem lesz teljesen tiszta, ha a kaszni már nem tökéletes. Vezess vele egyenesen: húz-e valamelyik irányba? Ez is árulkodhat rejtett baleseti múltról.
4. Motorhibák jelei – amik nem ordítanak
A motor járhat szépen akkor is, ha valami baj van. A hidegindítás a legjobb teszt. Ha kékes füst jön a kipufogóból, az olajégetésre utal. Fehér füst lehet hengerfejes jel – ezek a hibák drágák, időigényesek.
Hallgasd meg a motort üresjáraton és terhelés alatt is. Rángat-e? Egyenletes-e a fordulatszám? A csattogás, kopogás, csörgés mind bajt jelezhet. Az olajbetöltő sapka alatti trutyi is beszédes: ha tejfölszerű, lehet, hogy keveredik az olaj a vízzel – szintén hengerfejes gyanú. Ne legyél rest megemelni a motorháztetőt – ott lakik a lényeg.
5. Elektronikai hibák – a modern kor rémei
Egy mai autóban rengeteg az elektronika. Egy apró hiba is megkeserítheti a használatot. Ha valamelyik ablak nem működik, vagy világít egy rejtélyes hibajelzés a műszerfalon, lehet, hogy mélyebb a probléma. A fedélzeti rendszer hibái sokszor csak szervizdiagnosztikával tárhatók fel.
Ellenőrizd az összes ablakemelőt, tükörállítót, ülésfűtést. Nézd meg, hogy minden kontrollámpa felvillan-e gyújtáskor – és utána el is alszik. Ha valamelyik nem, lehet, hogy egyszerűen kiiktatták. A rejtett hibák gyakran akkor buknak ki, amikor már a neveden van az autó – addig viszont szépen hallgatnak.